Możemy nie lubić literatury young-adult i wszystkich opowieści o młodych rebeliantkach. Ale trzeba przyznać, że naszpikowane gwiazdami soundtracki „Igrzysk śmierci”, „Niezgodnej”, a nawet (o zgrozo!) „Zmierzchu” są majstersztykami. Czwarta i ostatnia ekranizacja serii Suzanne Collins – „Igrzyska śmierci: Kosogłos cz. II” trafi na ekrany kin za kilka dni, a my nadal nie wiemy, kogo usłyszymy na oficjalnej ścieżce dźwiękowej. Być może jest to chwyt marketingowy, a producenci chcą wywołać w sieci większy buzz. Tymczasem przedstawiamy, kto naszym zdaniem powinien towarzyszyć Katniss Everdeen na drodze ku wolności Panem.
Dodam tylko, że akcja filmu rozgrywa się w ogniu rebelii, gdy partyzanci z uznawanego za zburzony Dystryktu 13. ruszają na stolicę kraju pod wodzą Katniss Everdeen. Dziewczyna musi walczyć z własnymi demonami, gdyż jej ukochany piekarz Peeta przeszedł pranie mózgu i uznaje ją za śmiertelnego wroga. Uroczo nie będzie.
Savages – „The Answer”
Muzyka Savages, wyjątkowo mroczna i przenikliwa, idealnie komponuje się z charakterystyką 13. Dystryktu. W postapokaliptycznej wizji ludzie kryją się w brudzie i wilgoci bunkrów przez zemstą prezydenta Snowa i bronią masowego rażenia. Potężny wokal Jenny Beth i nieprzeciętne umiejętności reszty jej ekipy (szczególnie perkusistki Fay Milton) także mają siłę rażenia godną bomby atomowej.
O piosence czytaj też w tekście „16 najlepszych piosenek października 2015”.
Sleater-Kinney – „Surface Envy”
Sleater Kinney, weteranki nurtu riot grllls, powróciły po przerwie, która trwała prawie dekadę. Zrobiły to w fenomenalnym stylu, a album „No Cities To Love” zasługuje na miejsce w zestawieniach wydawnictw 2015 roku. Janet Weiss, Carrie Brownstein i Corin Tucker piszą zaangażowane społecznie teksty, wytykają błędy władz, tyranię korporacji i nietolerancję. Katniss Everdeen na pewno doceniłaby postawę feministycznego tria.
Chelsea Wolfe – „Carrion Flowers”
Ostatnia część „Igrzysk śmierci” to krwawa jatka i raczej nie nadaje się dla młodych widzów. W takich klimatach doskonale sprawdzi się Chelsea Wolfe z mistyczno-gotyckim repertuarem. Kilka dni temu można było posłuchać jej na żywo w Warszawie, gdzie prezentowała doskonale przyjęty longplay „Abbys”. Promował go właśnie singel „Carrion Flowers”.
Alt-J feat. Miley Cyrus – „Hunger On The Pine”
Brytyjska formacja Alt-J miała już okazję pracować nad soundtrackiem do filmu, którego gwiazdą była Jennifer Lawerence (mam na myśli oczywiście „Poradnik pozytywnego myślenia”). Punktów wspólnych jest więcej. Główny bohater teledysku ucieka przed nawałnicą strzał, a przecież Katniss Everdeen jest wyborową łuczniczką. Co więcej, jest też rebeliantką, a te słowa powtarza w refrenie niczym mantrę równie niepokorna Miley Cyrus.
Son Lux – „Easy”
Ryan Lott, frontman kolektywu Son Lux (kiedyś występował pod tym pseudonimem solo, dziś jest to trio) jest weteranem w dziedzinie komponowania ścieżek dźwiękowych do filmów, seriali i reklam. Jego utwór „Lost It To Trying” w zremasterowanej wersji pojawił się ostatnio na ścieżce muzycznej do filmu „Papierowe miasta”, opartego na bestsellerze Johna Greena, guru nurtu young-adult. Dlaczego więc nie umieścić innego flagowego numeru Son Lux jako tła do rewolty w Panem?
PJ Harvey – „The Words That Maketh Murder”
Na ścieżce dźwiękowej do pierwszej części „Kosogłosa” mogliśmy usłyszeć samą Patti Smith. Warto, by w ostatniej ekranizacji serii jej miejsce zastąpił ktoś o odpowiedniej renomie. PJ Harvey wydaje się idealną kandydatką, na dodatek w swoich utworach często komentuje bieżącą sytuację geopolityczną. W „The Words That Maketh Murder” pochyla się zaś nad problemem wojen i ciemnego oblicza polityki zagranicznej.
St. Vincent – „Digital Witness”
St. Vincent ma już za sobą przygodę z kinem young adult. W 2008 roku, wraz z Bon Iver nagrała balladę „Roslyn” na potrzeby drugiej części sagi „Zmierzch”, czyli filmu „Księżyc w nowiu”. Tylko dla tej eterycznej piosenki warto przemęczyć się przez dwie godziny z cyfrowymi wilkołakami. Nowy, bardziej niepokorny wizerunek St. Vincent pasuje zaś do mrocznej konwencji sagi o Katniss Everdeen.
Brody Dalle feat. Shirley Manson – „Meet The Foetus / Oh the Joy”
Shirley Manson raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Brody Dalle jest ikoną kalifornijskiego punku, a prywatnie małżonką Josha Homme, lidera Queens of The Stone Age. Panie znają się od lat, niekiedy razem tworzą w studio, czego efektem była m.in. piosenka „Meet The Foetus / Oh the Joy” z płyty Dalle „Diploid Love”. Jako że w tym kawałku jest tyle energii, że aż się kurzy i dymi, dedykujemy go młodszej siostrze Katniss – Prim Everdeen. Kto czytał, zrozumie 🙂
MØ feat. Diplo – „Kamikaze”
Karen Marie Ørsted, znana publiczności jako MØ, jeszcze nie miała okazji nagrać utworu na potrzeby kinematografii. Dunka zadebiutowała na początku 2014 roku albumem „No Mythologies to Follow” i z miejsca zyskała popularność wśród miłośników alternatywnego synthpopu. Niedawna współpraca z Major Lazer i Diplo przedstawiła MØ mainstreamowej publiczności. Teledysk do „Kamikaze” powstał w ubogich dzielnicach Kijowa i klimatem przypomina kadry z dystryktów Panem.
O piosence czytaj też w tekście „16 najlepszych piosenek października 2015”.
FKA Twigs – „Figure 8”
Przyznam, że byłam zaskoczona, że piosenki FKA Twigs dotychczas nie znalazły się na żadnym soundtracku ekranizacji prozy young adult. Jej hipnotyczny styl idealnie sprawdziłby się np. w klimacie „Niezgodnej”, czy właśnie „Igrzysk śmierci”. Styl nominowanej do Mercury artystki jest dość trudny w odbiorze, ale warto, by na kompilację do „Kososłosa cz. II” trafił choć jeden utwór ze świeżutkiej EP-ki „M3LL155X” lub całkowicie nowa kompozycja.
Grimes – „Flesh Without Blood”
Grimes mogliśmy usłyszeć m.in. w serialu HBO „Dziewczyny”. Na potrzeby kina young adult jeszcze nie nagrywała. Na pozór wydaje się, że jej styl, często oparty na kiczu, nie pasuje do ponurej tematyki „Igrzysk śmierci”, jednak taki kontrast może okazać się intrygujący. Warto to sprawdzić, tym bardziej, że na półki właśnie trafił najnowszy krążek Grimes, czyli „Art Angles”, na którym pojawia się m.in. Janelle Monae.
Obraz „Igrzyska śmierci: Kosogłos cz. II” na podstawie prozy Suzanne Collins trafi na ekrany polskich kin 20 listopada. Jest to ostatnia część serii. W obsadzie zobaczymy m.in. Jennifer Lawerence, Julianne Moore, Woody’ego Harrelsona, Philipa Seymoura Hoffmanna i Donalda Sutherlanda.