Jeśli potrzebujecie odrobiny inteligentnej rozrywki (a potrzebujecie), koniecznie obejrzyjcie serial „Gambit królowej” („The Queen’s Gambit”). Okazuje się bowiem, że szachy mogą być emocjonujące i fascynujące, Anya Taylor-Joy jest hipnotyzująca, a Marcin Dorociński mistrzowsko potrafi nawet milczeć. Choć nowy serial Netfliksa nie jest bez wad (co potwierdza recenzent AntyWeb) ma przynajmniej jeszcze jeden atut – niebanalną ścieżkę muzyczną, która przeniesie was do kolorowych lat 60.
10. Herman’s Hermits – „End of The World”
Przyjemna, melancholijna ballada, z ładnymi chórkami od manchesterskiej grupy. Herman’s Hermits byli jednym najpopularniejszych zespołów tzw. Brytyjskiej inwazji, choć oczywiście nie mogli się równać z The Beatles czy The Rolling Stones.
9. Georgie Fame and the Blue Flames – „Yeh Yeh”
Skoro „Gambit królowej” („The Queen’s Gambit”) rozgrywa się w latach 60. poza rock and rollem i popem, mamy też nieco jazzu. W przypadku „Yeh Yeh” przeplatanego m.in. z rhythm and bluesem, ale tak właśnie brzmiały hity z pierwszej połowy lat 60. Piosenka w wykonaniu Georgie Fame and the Blue Flames dotarła na szczyt brytyjskiej listy przebojów. – Oryginalnie utwór nagrał Mongo Santamaria – wspominał Georgie Fame. – Jon Hendricks dopisał słowa i nagrał podczas The Newport Jazz Festival. Ja później grałem to na koncertach, nim weszliśmy z piosenką do studia. Zastawialiśmy się nad kolejnym singlem i ktoś zaproponował „Yeh Yeh”.
Gdyby kogoś interesowało, przy „Yeh Yeh” świetnie gra się w szybkie szachy, zwane blitz 😉
8. The Kinks – „Stop Your Sobbing”
Jeśli będziecie kiedyś tworzyć playlistę do auta z piosenkami z lat 60., koniecznie umieśćcie na niej „Stop Your Sobbing”. W „Gambicie królowej” numer The Kinks idealnie współgra ze sceną gdy Beth (Anya Taylor-Joy), z głową wystawioną przez okno, jedzie do Nowego Jorku.
The Kinks nagrali singiel na fali sukcesu „You Really Got Me”.
Piosenkę zapewne znają również fani The Pretenders. Zespół w 1979 roku nagrał bowiem swój cover. Ciekawostka: Chrissie Hynde z The Pretenders oraz lider The Kinks, Ray Davies. byli parą i doczekali się córki.
REDAKACJA POLECA: The Beatles – „I Want You (She’s So Heavy)”: Najlepsza piosenka lat 60.
7. The Vogues – „You’re The One”
Jeśli wierzyć scenie, którą widzimy w serialu „Gambit królowej” („The Queen’s Gambit”), The Vogues byli jak Backstreet Boys, ‚N Sync, Jonas Brothers czy też inne BTS. Krótko mówiąc, dziewczyny piszczały, śpiewały i wzdychały, równie spontanicznie co entuzjastycznie, reagując na takie hity jak „You’re The One”.
Oryginalnie piosenkę w tym samym 1965 roku nagrała Petula Clarke.
6. Donovan – „Bert’s Blues”
Donovan nagrał piosenkę, by przeprosić swego przyjaciela, folkowego muzyka Berta Janscha. – Bert spotykał się z wówczas Beverley (Kutner, panieńskie nazwisko Martyn), a ja przez chwilę byłem częścią trójkąta, choć nie w taki sposób, jak o tym myślał Bert – wspominał Donovan. – Napisałem ten utwór, bo miałem wyrzuty sumienia i uwielbiałem Berta. To także numer, który podsumowuje wszystko, co mnie wówczas interesowało: jazz, muzykę klasyczną, średniowiecznych trubadurów i folk.
5. The Association – „Along Comes Mary”
Piosenka pojawia się w 4. odcinku produkcji „Gambit królowej” („The Queen’s Gambit”) i na swój sposób nadaje muzyczny ton reszcie cyklu. Choć wcześniej pojawia się kilka utworów, to dzięki „Along Comes Mary” (bardziej niż „You’re The One” The Vogues), możemy wczuć się w klimat lat 60.
Wiele osób interpretuje piosenkę jako swoistą odę do Mary Jane, czyli marihuany i raczej coś jest na rzeczy. Szczególnie, iż członkowie The Association, sunshine-popowej formacji z Kalifornii, mieli problemy z narkotykami i to znacznie mocniejszymi niż trawka.
4. Dionne Warwick – „Don’t Make Me Over”
Piosenka zainspirowana kobiecym gniewem. Dionne Warwick chciała nagrać nową wersję utworu „Make It Easy on Yourself”, kiedy okazało się, że numer oddano Jerry’emu Butlerowi. Wkurzona, krzyknęła do Burta Bacharach „don’t make me over”, a następnie wybiegła z jego biura. Bacharach i Hal David szybko skomponowali więc piosenkę na podstawie wybuchu złości Dionne i zaproponowali ją wokalistce. Na tyle jej się spodobała, iż wybaczyła im wcześniejsze zachowanie. Szczególnie, że długo przed tym nim utwór trafił do serialu „Gambit królowej”, stał się pierwszym solowym nagraniem i pierwszym przebojem Warwick.
3. The Monkees – „(I’m Not Your) Steppin’ Stone”
Piosenka o dziewczynie, która chce wykorzystać chłopaka, aby podnieść swój status, na co on postanawia się nie zgadzać. Smakowita porcja zadziornego rock and rolla, czy też jak niektórzy uważają garage rocka bądź proto-punka.
Cover piosenki w 1979 roku zaprezentowali Sex Pistols, co muzycy The Monkees uznali za potwierdzenie jakości ich nagrania.
REDAKCJA POLECA: Jimmy Durante – „Smile”: Najlepsza piosenka z 1965 roku
2. Peggy Lee – „Fever”
Najbardziej zmysłowa, ponętna scena, jaką można było zobaczyć w ostatnim czasie, to ta, w której Beth (Anya Taylor-Joy) tańczy do dźwięków „Fever”. Twórcy serialu „Gambit królowej” („The Queen’s Gambit”) sięgnęli po wersję z 1958 roku, za którą odpowiada Peggy Lee. Oryginał, w 1937 roku, nagrał natomiast mało dziś znany Little Willie John. Lee nieco zmieniła tekst jak również aranżację. Za swoja „duszną” interpretację była nominowana podczas pierwszej edycji nagród Grammy, które odbyły się w 1959 roku.
„Fever” stało się jedną z chętniej przerabianych piosenek, a covery śpiewali m.in. Elvis Presley, Tom Jones czy Madonna.
1. Shocking Blue – „Venus”
40-letnia młodzież zapewne pamięta przebój z lat 80. w wykonaniu Bananaramy, ale „Venus” to znacznie, znacznie starsza piosenka. Utwór w 1969 roku nagrał holenderski zespół Shocking Blue. W tej oryginalnej wersji, to rockowo-psychodeliczny numer w klimacie Jefferson Airplane.
Co ciekawe, największy sukces piosenka zaśpiewana przez Mariskę Veres (wokalistkę Shocking Blue) odniosła nie w ojczyźnie grupy, ale w Stanach Zjednoczonych.